Cabrioletkappen

De materiaalsoorten van cabrioletkappen

Cabrioletkappen kunnen van verschillende materialen worden gemaakt. Ieder materiaal heeft zijn eigen kenmerken en specifieke voor- en nadelen. Er zijn echter de laatste jaren wel veel veranderingen op het gebied van de verschillende kapmaterialen gekomen.

PVC

Dit is een kunststof materiaal (lijkt op plastic) en werd door vele fabrikanten standaard toegepast op hun cabrio-uitvoeringen. Het was een relatief goedkoop en duurzaam materiaal. Het is goed te weten dat er veel verschillende kwaliteiten PVC leverbaar zijn. Het grote nadeel van PVC van nu is, in vergelijking met vroeger, dat er nu veel toevoegingen -zoals bijvoorbeeld cadmium en andere zware chemische middelen- niet meer mogen worden gebruikt. Dit was nodig om het PVC kapmateriaal een langere levensduur te geven. Nu dat niet meer mag zien wij dat een PVC kap van een jaar of 5 oud meestal aan vervanging toe is. U ziet dat door verkleuringen, het hard worden van het materiaal en droogtescheuren op de vouwplaatsen. Ook is de prijs de laatste jaren erg gestegen omdat de grondstoffen (aardolieproducten) duurder geworden zijn. Alsmede door de verminderde vraag kunnen we zeggen dat in veel gevallen stoffen kappen net zo goedkoop zijn, en soms zelfs goedkoper dan PVC kappen.

Stof

Meer en meer wordt stof als basismateriaal voor de cabrioletkap toegepast. Stof heeft namelijk een meer chique uitstraling dan PVC. Bovendien heeft stof een langere levensduur. Stof is in diverse soorten en kleuren leverbaar. Het is van groot belang dat bij vervanging van de kap stoffen worden gebruikt die lichtecht zijn en dus niet verkleuren.

Sonnenland

Het vroegere klasse materiaal voor cabrioletkappen. Dit materiaal werd sinds jaar en dag gebruikt door fabrikanten in het hogere segment zoals Mercedes, BMW, Porsche, Saab en Audi. Sonnenland® is een beschermde handelsnaam van Happich® en mag niet door anderen worden gebruikt. Sinds enige tijd heeft de ex-fabrikant Happich® zijn patenten verkocht aan Haartz® en mogen andere fabrikanten het materiaal onder hun eigen naam ook produceren. Op dit moment is de naam Sonnenland®, ondanks dat het nog wel gemaakt wordt, veranderd in een soortnaam (zoals Luxaflex® en het mineraalwater Spa®). We geven het de naam Sonnenland® terwijl het vaak iets anders is. In kwaliteit is het allemaal vergelijkbaar en worden de echte merknamen ook door de autofabrikanten niet meer genoemd. In de folder staat ook niet wat voor bandenmerk er onder uw auto zit.

Fabrikanten cabrioletkappen

De grootste fabrikant is Haartz®, deze produceert onder de naam Haartz® Gmbh German Cloth Toppings: Sonnenland® A5 en A5S (Singed) German Cloth, GN Sonnenland® Plus German Cloth, GR Sonnenland® Classic German Cloth (dit is de ouderwetse Sonnenland®), Stayfast® (herkenbaar door een haakse schering en inslag), Twillfast® JX en Twillfast® II. Robbins, de grootste Amerikaanse kappenfabrikant voor de vervangingsmarkt, verwerkt alle bovenstaande materialen en heeft onder eigen vlag ook nog Topline Sun-Fast®, Sun-Fast”G”® en Stayfast® Hotrod. Deze laatste is voor knallend felle kleuren zoals geel, rood, groen, blauw, paars. Uit Italië komt Suntex®.

Alleen de allerbeste cabrioletkap materialen

Al deze materialen voldoen aan de hoogste eisen die er van kapstoffen verlangd worden, de nuanceverschillen zitten in de verscheidenheid van onder- en bovenweefsel, waardoor de ene stof meer rek heeft dan de ander. Ook ziet u een verschil in oppervlaktestructuur, iedere autofabrikant heeft zo zijn eigen wensen. De een geeft de voorkeur aan een mooi glad weefsel terwijl de ander een meer voller pluiziger weefsel prefereert.

Let op bij het kiezen van een nieuwe cabriokap!

Niet iedere soort kapstof is geschikt voor elk type auto. De autofabrikant laat een stof ontwikkelen die geschikt is voor het betreffende kapframe. Zo heeft de Audi A5 bv standaard acoustic Sonnenland wat in samenwerking met de stroomlijn van de auto en de afwerking een hogere geluidsreductie geeft. Dit heeft echter ook beperkingen, zeker wanneer gemonteerd op een ander soort cabrio, zoals bijvoorbeeld een BMW Z3 of een Mazda MX-5. Acoustic Sonnenland kan al na twee jaar ernstige doorschuur plekken geven vanwege de extra dikte van het materiaal. Laat u dus goed voorlichten en gebruik uitsluitend materialen die door de fabrikant zijn voorgeschreven voor uw cabrio.

Ga terug